Plotkowanie ( tzw. poczta pantoflowa) czyli forma marketingowa, która tworzy się sama w świecie rzeczywistym. Możemy dzięki niej pozyskać „super klienta”. Wytłumaczymy o co w tym chodzi i czy jaki to ma sens.
Wszyscy pamiętamy kultową już reklamę tabletek na ból głowy: Goździkowa przypomina- na ból głowy etopiryna!”.14 sekund wystarczyło, by pokazać jak wielką moc ma poczta pantoflowa, wystarczy coś polecić jednej osobie, a zaraz dowie się o tym druga i trzecia.
Wydawać by się mogło, że pędzący czas i wszechobecna cyfryzacja nie wpłyną dobrze na ten obszar marketingu. W internecie bez problemu możemy znaleźć opinie o produktach i usługach, które nas interesują. Niestety bardzo dużo z tych opinii, które powinny odzwierciedlać pocztę pantoflową nijak się ma do rzeczywistości. Jest to płatny marketing szeptany, z którego od razu możemy wyczuć sztuczność.
Jeśli zależy nam na dobrze przeprowadzonym marketingu szeptanym, to powinniśmy trzymać się zasady, by był naturalny i nienachalny. Powinien być efektem ubocznym naszego świetnego podejścia do klienta i spełnienia wszystkich jego oczekiwań.
Coraz więcej agencji zauważyło jak duże znaczenie ma napisanie pozytywnej opinii w internecie i zaczęło płacić za jej pisanie, czyli tworzenie marketingu szeptanego. Nie jest to etyczne, ale niestety ma bardzo duży wpływ na sprzedaż.
Wpływ marketingu szeptanego na sprzedaż
Często mamy do czynienia z sytuacją, że zadowolony klient nie wystawia opinii w internecie, natomiast klient niezadowolony od razu przelewa to „na papier”. Niestety w tym przypadku marketing szeptany sprawia, że sprzedaż nam maleje i obniża renomę naszej firmy. Najlepiej byłoby nie doprowadzać do takich sytuacji, a jeśli już do takiej dojdzie, zrobić wszystko by klient opuścił nas z uśmiechem na twarzy. Wiemy jednak, że ludzie są różni i nie zawsze się to udaje.
W jaki sposób kontrolować plotkowanie?
Dobrą radą jest wywiązywanie się z powierzonych obowiązków względem klienta oraz poproszenie go o wystawienie opinii na nasz temat. Niestety to, czy klient poleci nas dalej jest zależne już tylko i wyłącznie od niego. My możemy go jedynie do tego zachęcić oferując mu w zamian różne benefity, takie jak:
- miesiąc korzystania z usługi za darmo przy poleceniu X liczby osób
- rabat na produkt/usługę za każdą poleconą osobę
- osoba polecona otrzyma rabat na usługę/produkt
Jeśli chcemy, by poczta pantoflowa przyniosła nam zysk, musimy pamiętać, żeby zaopiekować się klientem. Musimy zrobić wszystko aby na koniec współpracy był on zadowolony.