Buszując przez internet możemy zauważyć, że za wiele rzeczy nie musimy płacić. Chcesz stworzyć stronę internetową? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Powinniśmy się cieszyć, że żyjemy w tak łaskawych dla naszego portfela czasach.
Niestety, powinniśmy być też czujni, bo w życiu nie ma ma nic za darmo. Tytułowa zerowa cena to element strategii sprzedażowej. Wszyscy, którzy z niej korzystają musieli bardzo dokładnie oszacować jej opłacalność. Jak nie nabić się w butelkę i czy strategia zerowej ceny ma w ogóle sens?
Uważaj na darmowe usługi i produkty
Zawsze, kiedy widzimy, że coś jest za darmo powinniśmy zadać sobie trzy pytania:
- Dlaczego produkt/usługa która nas interesuje jest za darmo, skoro utworzenie jej kosztowało?
- Czy brak zapłaty za produkt/usługę nie będzie się wiązało ze słabą jakością?
- Ile będzie mnie to kosztowało?
Jeśli sobie na to odpowiemy, będziemy wiedzieć na czym stoimy. Dla rozjaśnienia tematu podam przykład z życia:
Dzwoni kobieta, która chce przeprowadzić ankietę. Jeśli odpowiem na parę pytań, będę mógł wygrać nagrodę. Jedno z pytań brzmi jaki jest mój ulubiony krem, odpowiadam jej, że to X. Na tym kończymy rozmowę.
Następnego dnia dzwoni już inna kobieta, która informuje mnie, że wygrałam krem bardzo podobny do mojego ulubionego X. Jeśli chcę, to mogę go dostać za 129 zł, a drugie opakowanie dostanę w ramach nagrody. Lampka się zapaliła, więc proszę o podanie strony internetowej i więcej szczegółów. Po chwili padają dwa magiczne zdania :
„ Ja już wszystko tłumaczę.”
oraz
„Oferta jest ważna tylko podczas naszej rozmowy telefonicznej.”
Niestety ludzie wciąż są nabijani w butelkę w ten sposób i trzeba bardzo uważać, żeby nasza nagroda nie okazała się „kołdrą z owczej wełny” za kilka tysięcy.
Nie tylko firmy niestety oszukują klientów. Dzieje się tak również w drugą stronę, a ludzi którzy by dostać coś za darmo zrobią wszystko jest coraz więcej. Kończy się darmowy okres próbny? Nic straconego, możemy podać inny adres e-mail.
Zasada ograniczenie funkcjonalności
Jest jednak zasada, którą możemy się kierować: ograniczenie funkcjonalności.
Klient za darmo powinien dostać tylko ułamek naszej pracy i bez znaczenia jest to czy jest zainteresowany wersją max czy min :
- platforma VOD : jeśli chcesz założyć nowe konto, to masz prawo obejrzeć 60 min dowolnego filmu lub serialu całkowicie za darmo. Upewniasz się przy tym, czy jakość jest dla Ciebie wystarczająca
- konsultacje online: oferowany krótki, ale bardzo wartościowy czas rozmowy, który jednak nie rozwiąże problemu, a zachęci do dalszej, płatnej już rozmowy.
Sposób „za darmo” to świetny sposób na zwiększenie zainteresowania daną usługą czy produktem. Trzeba jednak do tematu podejść z rozsądkiem. Przysłowiowa wisienka na torcie powinna być już odpowiednio ceniona.
Źródło: blog biznesowy