Od ponad roku funkcjonujemy w nowych dla nas realiach: zdalnej pracy, zdalnych spotkań czy zdalnych szkoleń. Nowa rzeczywistość szybko zweryfikowała czy i w jakim stopniu potrafiliśmy zbudować zaufanie, które jest fundamentem efektywnej współpracy w zespole.
Zaufanie w zespole pracującym zdalnie przekłada się na wysoki poziom zaangażowania i satysfakcji z pracy. Zaufanie w relacjach w całości dotyczy spójnego zachowania. W każdej relacji, osobistej czy zawodowej, online czy offline, to, co robisz, ma znacznie większe znaczenie od tego, co mówisz. Jeśli tylko mówisz, a nie okazujesz tego zachowaniem, działaniem, słowa nie wzbudzą zaufania, a wręcz przeciwnie – skutecznie je zniszczą.
Dobre słowa odgrywają swoją rolę. Sygnalizują zachowanie, deklarują intencje. Kiedy w ślad za nimi idzie właściwe postępowanie, zwiększają zaufanie, i to ogromnie. Co w sytuacji, gdy nasze kontakty osobiste zostały ograniczone?
Jak dbać o utrzymanie zaufania w zespole rozproszonym, kiedy nie widzimy się na co dzień a możliwość rozmów F2F zmalała z dnia na dzień?
Proponujemy przyjrzeć się 13 zachowaniom, które wg S.R. Coveya gwarantują poprawę zaufania wśród członków Twojego zespołu. Ważne, że wszystkie te działania wymagają zarówno charakteru, jak i kompetencji. Są możliwe do zastosowania w każdych warunkach.
- MÓWIENIE WPROST
To uczciwość w działaniu oparta na prawości i otwartości. To mówienie prawdy i pozostawianie właściwego wrażenia. Zawsze poddane powinno być rygorom umiejętności taktu i właściwej oceny. Kiedy mówię wprost jestem uczciwy, porozumiewam się zrozumiałym językiem, nazywam rzeczy po imieniu, mówię bez manipulacji i nie tworzę sztucznego wrażenia. Mówię w oparciu o fakty.
- OKAZYWANIE SZACUNKU
To szanowanie wartości jednostki – wartości każdego człowieka. To sposób, w jaki traktuje się ludzi – styl bycia. Okazywanie szacunku ma dwa istotne wymiary – zachowywać się w sposób wyrażający podstawowy stosunek do ludzi oraz okazywać w zachowaniu dbałość i troskę. Opiera się na zasadach respektu, uprzejmości, uczciwości, miłości i grzeczności.
- DBANIE O PRZEJRZYSTOŚĆ
Odnosi się do otwartości. Chodzi o to, by być autentycznym i mówić prawdę w taki sposób, by ludzie mogli ją zweryfikować. Zachowanie to opiera się na zasadach uczciwości, prawości i autentyczności. Gram w otwarte karty, czyli mówię prawdę w sposób, który ludzie mogą sprawdzić. Dążę do prawdy i rzetelności, jestem otwarty i autentyczny, opowiadam się za jawnością. Nie mam ukrytych zamiarów, nie skrywam informacji, przekazuję te, które wiem, że mogą być ujawnione.
- NAPRAWIANIE KRZYWD
Polega na czymś więcej niż na zwykłym przepraszaniu, obejmuje także rekompensatę. Jest odbudową i naprawą. Działaniem. Opiera się na zasadach pokory, prawości i rekompensaty. Naprawiam błędy, gdy pokazuję pokorę i zadośćuczynienie, przepraszam prędko. Rekompensuję działaniem, nie staram się tuszować.
- OKAZYWANIE LOJALNOŚCI
Odwołuje się do zasad prawości, wdzięczności i uznania. Dwa ważne wymiary lojalności to: wyrażanie uznania dla ludzi i mówienie o innych w taki sposób, jakby byli obecni. Jestem lojalny, więc hojnie okazuję uznanie, doceniam wkład innych osób i zachowanie poufności, mówię o innych tak, jakby byli obecni, reprezentuję tych, którzy są nieobecni i nie mogą mówić w swojej sprawie, nie obgaduję ludzi za plecami, nie ujawniam poufnych informacji o innych.
- WYKAZYWANIE SIĘ REZULTATAMI
Rezultaty nadają nam znaczenie. Jasno pokazują naszą wartość, to, że możemy wnieść wkład, że jesteśmy zdolni do działania. Są potężnym narzędziem budującym zaufanie w relacjach. Zachowanie to opiera sią na zasadach: odpowiedzialności, rzetelności i realizowania wyników. Osiąganie wyników buduje wiarygodność do siebie i zespołu, zaufanie pomiędzy pracownikami oraz do kultury organizacji. Ważne: aby rezultat był właściwy, musisz wiedzieć, czego się od Ciebie oczekuje! Rezultaty trzeba osiągać konsekwentnie, na czas i w ramach określonego budżetu.
- DOSKONALENIE SIEBIE
Dziś otoczenie stawia przed nami coraz większe wyzwania. By im sprostać, musisz prędko się doskonalić, by Twoje umiejętności były adekwatne do czekających Cię wyzwań. Doskonalenie opiera się na zasadach: nieprzerwalnego wzrostu, uczenia się i zmiany.Szukając sposobu doskonalenia mamy dwie strategie: szukania informacji zwrotnych i uczenia się na własnych błędach.
- KONFRONTACJA Z RZECZYWISTOŚCIĄ
Dotyczy bezpośredniego poruszania trudnych spraw. To przekazywanie trudnych wiadomości równie sprawnie jak dobrych. Nazywanie rzeczy po imieniu. Gdy umiesz robić to właściwie, budujesz zaufanie. Jesteś szczery i autentyczny. Konfrontacja opiera się na zasadach: odwagi, odpowiedzialności, świadomości i szacunku.
- PRECYZOWANIE OCZEKIWAŃ
Pozwala uniknąć konfliktów i nieporozumień. Polega na wypracowaniu wspólnej wizji w sprawie tego, co i jak ma być zrobione. Może dotyczyć także zachowania. Precyzowanie oczekiwań opiera się na zasadach: klarowności, odpowiedzialności i wiarygodności.
- PODEJMUJĘ ODPOWIEDZIALNOŚĆ
To zachowanie poprzedza precyzowanie oczekiwań, gdyż wówczas lepiej sprawujemy odpowiedzialność. Zaufanie do Ciebie wzrasta, gdy przejmujesz pełną odpowiedzialność za dobre dokonania. Sam czujesz się pewnie i masz do siebie większe zaufanie, gdy regularnie dotrzymujesz podjętych zobowiązań.
- NAJPIERW SŁUCHANIE
Zasady, na jakich opiera się to zachowanie, to: zrozumienie, szacunek i obopólna korzyść. Gdy słuchasz, uzyskujesz wgląd i zrozumienie, a to pomaga podjąć właściwe decyzje. Okazujesz też szacunek. Sprawiasz, że rozmówca czuje się ważny. Słuchaj empatycznie – wsłuchaj się, co jest ważne dla Twojego rozmówcy. Nie zakładaj, że znasz odpowiedzi na wszystkie pytania.
- DOTRZYMYWANIE ZOBOWIĄZAŃ
To najszybszy sposób budowania zaufania w każdej relacji. Kiedy podejmujesz zobowiązanie, budzisz nadzieję, kiedy go dotrzymujesz, budujesz zaufanie. Zawsze rób to, co obiecałeś. Nigdy nie składaj obietnic, których nie potrafisz dotrzymać. To zachowanie opiera się na zasadach: prawości, rzeczywistych dokonań, odwagi i pokory. Jest ścisłe powiązanie z mówieniem wprost i osiąganiem rezultatów. To doskonała równowaga charakteru (prawość) i kompetencji (osiąganie rezultatów). Dotrzymywanie obietnic to zachowanie prowadzące do etycznej kultury przedsiębiorstwa.
- UFANIE INNYM
Obdarzanie zaufaniem innych ludzi to potężny motywator. Obdarzając ludzi zaufaniem dajemy im siłę, wzmacniamy swoje przywództwo i tworzymy w organizacji kulturę zaufania, która wydobywa z ludzi to, co najlepsze, wzmacnia synergię i pomaga osiągać zamierzone cele.
Zaufanie sprawia, że ludzie mówią prawdę. Ufając mądrze – obdarzasz hojnie zaufaniem tych, którzy na to zaufanie zasłużyli biorąc pod uwagę sytuację, ryzyko i wiarygodność tych osób.
Nie bądź nieufny tylko dlatego, że z zaufaniem wiąże się ryzyko.

Skłonność do zaufania jest przede wszystkim sprawą serca, analiza jest głównie sprawą umysłu
Dobre i mądre zaufanie polega na właściwym balansie. Nie chodzi ani o to, aby ślepo ufać, ani o to by kontrolować i być nadmiernie podejrzliwym. W zarządzaniu zespołem rozproszonym kluczowa jest własna wiarygodność i budowanie w zespole relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i szacunku. Takie działania rozwija postawy przywódcze, buduje zaangażowanie pracowników, uczy dzielić się odpowiedzialnością i osiągać doskonałe rezultaty i satysfakcję z pracy.
Kluczem do zbudowania współpracującego zespołu rozproszonego i efektywnego zdalnego zarządzania staje się więc predyspozycja lidera do wierzenia w to, że ludzie są godni zaufania, a także chęć swobodnego obdarzania ich zaufaniem połączona z umiejętnością badania, wartościowania, teoretyzowania, uwzględniania możliwości i podejmowania logicznych decyzji oraz znajdowania właściwych rozwiązań. Wszak, cytując Stephena R. Coveya „Gadaniem nie wydobędziesz się z kłopotu, w jaki wpakowałeś się przez swoje zachowanie (…). Jednakże z kłopotu, w jaki wpakowałeś się przez zachowanie, możesz wydobyć się za pomocą zachowania…”
Artykuł został opublikowany przy współpracy z profesjonalną firmą szkoleniowo-konsultingową Integra.